Wikia

Upin & Ipin Wiki

Ikhlas dari Hati

Bincang0
170laman di
wiki ini
"Ikhlas dari Hati"
Episod Upin & Ipin
No. episod 10, 11, 12
Tarikh siaran asal 6 Ogos 2011

"Ikhlas dari Hati" ialah episod ke-10 hingga ke-12 musim kelima Upin & Ipin dan Kawan-Kawan.

PlotSunting

Bahagian 1 Upin dan Ipin berlari ke ruang tamu untuk menanya Kak Ros yang tengah membaca surat khabar Media Massa sama ada Sarjan Husin disiarkan di TV atau tidak; jawab Kak Ros, tiada. Demi kepastian, adik-beradik kembar itu meminjam surat khabar itu untuk menyemak jadual rancangan. Memang Sarjan Husin tiada hari ini!

Selepas Kak Ros mengambil balik surat khabarnya, Upin dan Ipin yang berasa jemu terlihat tajuk berita yang berhuruf besar di kulit hadapan dan cuba membacakannya kata demi kata: "Tanah Runtuh: Ramai Terkorban". Kak Ros disampuk lalu menanya adik-adiknya apa yang dibacakan mereka itu. Mereka pun bertanya apa itu tanah runtuh. Jelas Kak Ros, tanah runtuh merupakan kejadian bumi bergegar dan berpecah yang menelan budak-budak nakal. Walaupun perihal tanah runtuh itu serius, namun Upin dan Ipin memerli Kak Ros sambil bertegas bahawa mereka budak baik. Oleh sebab Kak Ros tidak mahu diganggu dengan soalan lagi, Upin dan Ipin berhenti bertanya dan keluar bermain.

Upin dan Ipin berlari ke pondok di mana kawan-kawan mereka, Ehsan, Fizi, Mail dan Mei Mei, sudah lama berkumpul. Di dalam pondok itu, Mail sedang membuat bulu capteh untuk dijual. Mei Mei merampas bulu capteh itu dari tangan Mail lalu memarahi Mail kerana mengambil pemadamnya (yang dilukisi muka yang bercermin mata seakan-akan wajah Mei Mei) sebagai kaki capteh. Alasan Mail, dia menjumpai pemadam yang tercicir itu. Apapun, tindakan Mail dimaafkan, tetapi Mail tidak dapat menjual bulu captehnya, dan yang lain-lain terus bermain capteh.

Ketika berseronok bermain capteh, Upin, Ipin dan kawan-kawan terlihat asap hitam yang berkepul-kepul tidak jauh dari tempat mereka bermain. Asap itu turut menarik perhatian ramai penduduk kampung yang bergegas ke arahnya, termasuk Tok Dalang. Enam kanak-kanak itu juga hendak mendekati punca asap itu, tetapi Tok Dalang melarang mereka ikut sekali dan menyuruh mereka balik kerana bahaya.

Keesokan harinya, Upin, Ipin dan kawan-kawan mendapat penjelasan daripada Dzul tentang peristiwa asap itu, bahawa rumah Ijat terbakar. Tambah Dzul, Ijat sekeluarga tidak apa-apa dan berdiam di rumah bapa saudaranya. Cikgu Jasmin pun masuk dan menjelaskan bahawa Ijat terpaksa bercuti sehingga segalanya elok.

Bahagian 2Sunting

Selepas waktu sekolah, Upin, Ipin dan kawan-kawan menjenguk Ijat di tempat tinggal sementaranya. Di situ, mereka mendengar penjelasan daripada Ijat (yang masih kurang petah bercakap) dengan bantuan Dzul bahawa Ijat tengah tidur ketika kebakaran itu tercetus, tetapi sempat diangkat keluar dan dijagakan oleh seorang tua. Tambah Dzul, rumah Ijat itu pun rentung dan semua harta benda keluarganya ditelan oleh api marak.

Pada hari keesokannya, ada seorang tetamu istimewa di Tadika Mesra. Namanya ialah Tan Sri Zaleha, ataupun lebih mesra dipanggil Toh Wan, dan dia ada cerita untuk dikongsikan dengan murid-murid. Dzul berpaling ke kiri dan bertanya cerita apa itu...terlupa pula dia, Ijat masih bercuti. Sebelum memulakan cerita, Toh Wan mengedarkan lencana "Power of 10 Sen" kepada murid-murid. Seperti yang diharapkan, murid-murid mengucapkan terima kasih kepada Toh Wan.

Cerita Toh Wan itu mengetengahkan duit syiling 10 sen. Toh Wan menanya murid-murid sama ada mereka ada sekeping duit syiling 10 sen. Ehsan yang kaya itu tiada syiling 10 sen, tetapi ada wang kertas seringgit. Mei Mei pula terlupa untuk membawa duit, tetapi mujurlah Upin yang ada dua keping 10 sen meminjamkan sekeping kepadanya.

Toh Wan bertanya pula, apa yang boleh dibeli dengan 10 sen. Murid-murid ada jawapan sendiri, tetapi Toh Wan berpesan yang 10 sen ini boleh "menolong orang". Dia menanya mereka lagi, jika setiap murid dalam kelas (dan setiap penduduk kampung) memberikan 10 sen; ini membuat Mail yang bermata duitan itu berangan-angan sehingga mundar-mandir di kelas tanpa sedar diri, tetapi sempat dijagakan oleh Cikgu Jasmin.

Dengan itu, Cikgu Jasmin mengajarkan peribahasa, "sikit-sikit lama-lama jadi bukit", dan Toh Wan berpesan supaya jangan memandang rendah duit syiling 10 sen. Mei Mei tampil ke hadapan untuk membacakan slogan kempen "Power of 10 Sen" dalam kertas kepada rakan-rakan sekelasnya. Selepas itu, Toh Wan menjelaskan erti slogan itu, iaitu tak kira betapa banyak atau sedikit wang itu harus dihulurkan secara ikhlas kepada mereka yang memerlukan supaya dunia lebih aman. Pendek kata, "tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima". Dengan itu, sekianlah taklimat Toh Wan di Tadika Mesra.

Bahagian 3Sunting

Upin dan Ipin bergegas ke dapur untuk menanya Opah sama ada tin kosong ada atau tidak; jawab Opah, ada, tetapi dia bertanya balik apakah tujuan mereka mencari tin kosong itu. Jawab kembar itu, mereka hendak membuat tabung dermaan untuk Ijat sekeluarga, setelah diilhamkan oleh ucapan Toh Wan di tadika, dan tiga penderma pertama kepada tabung ini tak lain tak bukan Upin, Ipin dan Opah.

Sebaik sahaja keluar rumah dengan tabung baru mereka, Upin dan Ipin mulai meminta derma daripada para penduduk kampung, bermula dengan Salleh, diikuti dengan pelanggan kedai runcit, pengunjung pasar tani, dan rumah demi rumah, termasuk Tok Dalang. Usaha mengutip derma mereka itu tidaklah begitu lancar kerana bukan semua yang mereka temui itu sudi menghulurkan sesen pun. Upin dan Ipin tidak mengendahkan cuaca terik mahupun hujan dalam pendermaan itu sehingga mereka berdua sekali jatuh demam ekoran ditimpa hujan lebat.

Nasib baik, Kak Ros kawan-kawan Upin dan Ipin sedar akan usaha mengutip derma mereka demi Ijat itu dan menyambung kerja mereka. Terutamanya sekali, Mail dan Jarjit yang mengadakan jualan amal. Berkat usaha mereka semua mengutip derma itu hari demi hari, hasil mereka bertambah membukit.

Pada suatu hari di tadika, akhirnya Ijat kembali bersekolah walaupun bersegan-segan kerana tidak memakai pakaian seragam. Ehsan menjemput Ijat masuk supaya murid-murid boleh menghulurkan dermaan kepada Ijat. Ehsan sendiri mendermakan baju sekolah lamanya, dan Mei Mei pula alat tulisnya. Upin dan Ipin memberikan semua duit kutipan amal bagi pihak seluruh kampung. Dengan ini, Cikgu Jasmin menyifatkan kemurnian murid-muridnya dengan peribahasa "Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing."

TriviaSunting

  • Dalam Bahagian 3, ketika tengah mengutip derma, Upin dan Ipin mengunjungi rumah Ara dan Aris. Ara dan Aris merupakan watak-watak utama satu lagi keluaran Les' Copaque, iaitu Pada Zaman Dahulu yang masih belum keluar ketika episod ini mula-mula disiarkan. Oleh itu, inilah kemunculan pertama watak Ara dan Aris di TV Malaysia.

VideoSunting

thumb|300px|leftthumb|300px|leftthumb|300px|left

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak