Fandom

Upin & Ipin Wiki

Kembara ke Pulau Harta Karun

202laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

"Kembara ke Pulau Harta Karun (bhg 1–8)"
Episod Upin & Ipin
No. episod 12, 13, 14, 32, 33, 34, 41, 42
Tarikh siaran asal 16, 21, 22 Mei 2009
8, 9, 14, 29, 30 Disember 2009
Episod Upin & Ipin
No. episod 7, 8, 9
Tarikh siaran asal 17 Jun 2012

"Kembara ke Pulau Harta Karun" ialah sebuah karya visual yang istimewa dalam francais Upin & Ipin. Sebenarnya, adalah agak rumit untuk menerangkan setepatnya apa ia sebenarnya kepada orang umum. Pada mulanya, ia sebuah filem cetera, tetapi dipecahkan menjadi episod-episod dalam siri Upin & Ipin dan Kawan-Kawan musim ketiga dan keenam.

Versi siri TV yang dipertontonkan kepada umum pada tahun 2009 ini terpecah kepada lapan bahagian, iaitu tiga bahagian pertama pada bulan Mei dan lima lagi pada musim cuti sekolah akhir tahun. Bagaimanapun, di penghujung musim ke-3, cerita ini tergantung di penghujung bahagian ke-8. Pada musim ke-6 tiga tahun kemudian, barulah Kembara ke Pulau Harta Karun diberi kesudahan dengan tiga lagi bahagian.

Plot

Bahagian 1

Meimeipeta.jpg

Mei Mei memegang peta harta karun.

Setelah menyelamatkan Puteri Mei Mei, Hang Upin dan Hang Ipin mengikat Kapten Jarjit dan anak-anak kapalnya, Ehsan, Fizi dan Mail di atas kapal Upin dan Ipin sendiri, lalu memisit mereka berempat untuk maklumat tentang di mana letaknya harta karun secara menggeletek. Akan tetapi, Mei Mei sempat menghalang mereka dengan mendedahkan bahawa dia membawa peta harta karun selama ini. Yang lain tertanya-tanya mengapa dia tidak cakap awal-awal, jawabnya mereka langsung tidak bertanya. Fizi tanpa sedar diri memanggil kaptennya bodoh kerana itu.

Sementara Hang Upin dan Hang Ipin berbincang dengan Mei Mei tentang isi kandungan peta, geng lanun Jarjit Singh ternampak sebeling kayu di atas geladak kapal lalu mengambil kesempatan untuk melepaskan diri dari ikatan mereka lalu merampas peta harta karun dan kapal sambil menghantar Hang Upin, Hang Ipin dan Puteri Mei Mei pergi dengan perahu. Setelah lama ditinggalkan di tengah lautan hingga senja, mujurlah perahu yang dinaiki oleh Hang Upin, Hang Ipin dan Puteri Mei Mei bertembung dengan kapal nelayan Dzul dan Ijat. Maka mereka mengambil kesempatan untuk memujuk nelayan berdua itu untuk mengejar Jarjit Singh hingga ke Pulau Harta Karun. Akan tetapi, mereka berlima bertembung dengan beberapa rintangan…

Bahagian 2

Garudarampaspeta.jpg

Burung garuda datang berbuat kacau.

Kapten Jarjit dan anak-anak buahnya semakin dekat dengan Pulau Harta Karun, tetapi belum sempat mara untuk mendarat di pulau itu, tiba-tiba Hang Upin dan Hang Ipin yang mengejar mereka selama ini akhirnya menaiki semula kapal mereka dan merampas peta itu dari tangan Jarjit Singh. Maka pertarungan bermula semula, kali ini Hang Upin dan Hang Ipin dibantu oleh pasangan nelayan Dzul dan Ijat yang membaling ikan ke arah lanun-lanun itu.

Tiba-tiba, pertarungan mereka disampuk oleh seekor burung garuda yang menyerang kapal-kapal mereka, merampas peta itu dengan mulut lalu menjatuhkannya semula ke dalam air. Nasib baik peta itu terdampar di pantai, maka kumpulan Hang Upin dan Hang Ipin senyap-senyap mengambil peluang untuk pergi dari kekacauan itu ke pantai, sementara Mail menjinakkan burung garuda dengan memberinya makan ikan.

Kekacauan yang ditimbulkan oleh burung garuda itu telah membuat geng Kapten Jarjit ketinggalan dalam pengejaran harta karun, apalagi perahu sudah dimusnahkan oleh burung garuda tadi, tetapi mereka sempat mencari jalan dengan menaiki burung itu untuk mengejar kumpulan Hang Upin dan Hang Ipin dan merebut peta.

Bahagian 3

Bahagian 4

Bahagian 5

Bahagian 6

Bahagian 7

Bahagian 8

Bahagian 9

Bahagian 10

Bahagian 11

Anugerah

Sebagai sebuah filem cetera, Upin & Ipin: Kembara ke Pulau Harta Karun dicalonkan untuk Anugerah Animasi Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-22.

Video

Upin & Ipin - Kembara ke Pulau Harta Karun (Bah. 1)07:00

Upin & Ipin - Kembara ke Pulau Harta Karun (Bah. 1)

Bahagian 1

Bahagian 2

Bahagian 3

Upin & Ipin - Kembara Ke Pulau Harta Karun (Bahagian 4)07:32

Upin & Ipin - Kembara Ke Pulau Harta Karun (Bahagian 4)

Bahagian 4

Bahagian 5

Upin & Ipin - Kembara Ke Pulau Harga Karun (Bahagian 6)07:32

Upin & Ipin - Kembara Ke Pulau Harga Karun (Bahagian 6)

Bahagian 6

Bahagian 7

Bahagian 8

UPIN & IPIN 2012 (Season 6) - Kembara Ke Pulau Harta Karun (EPISODE 3)20:45

UPIN & IPIN 2012 (Season 6) - Kembara Ke Pulau Harta Karun (EPISODE 3)

Bahagian 9-11

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak