Fandom

Upin & Ipin Wiki

Tok Dalang

202laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Tok Dalang
Watak Upin & Ipin
5 tok dalang.png
Penampilan
sulung
"Terawih"
Pelakon
suara
Abu Shafian Abdul Hamid (m. 1–4)
Burhanuddin Md Radzi (m. 5–)

Tok Dalang (nama sebenar: Isnin bin Khamis) ialah penghulu Kampung Durian Runtuh. Dia juga disegani sebagai juara wayang kulit, seperti yang diperlihatkan dalam filem Geng: Pengembaraan Bermula, maka gelarannya Tok Dalang.

Tok Dalang adalah jiran sebelah keluarga Upin dan Ipin yang tinggal di rumah berwarna biru. Dia tinggal keseorangan dalam rumahnya kerana anak cucunya tinggal di bandar.

Rupa

Tok Dalang sering tampil dengan kopiah dan pakaian serba kelabu. Dia selalu membiarkan bajunya tidak dipasang butang sehingga mendedahkan dadanya yang kurus kering hingga nampak tulang rusuk.

Perwatakan

Dalam musim pertama, perwatakan Tok Dalang kelihatan kurang mesra dengan kanak-kanak yang selalu mengusiknya, terutamanya apabila mereka mengejar ayam belaannya di serata kampung.

Akhir-akhir ini, Tok Dalang lebih mesra dengan kanak-kanak, termasuklah yang nakal. Dia mengalu-alukan bantuan Upin, Ipin dan kawan-kawan dalam bermacam-macam perkara, mungkin disebabkan usianya yang lanjut.

Pekerjaan

  • Ketua Kampung: Selain memimpin kampung, tugasnya adalah mengumpul zakat fitrah daripada penduduk kampung yang beragama Islam sempena Ramadan.
  • Pertanian: Di halaman rumahnya ada beberapa pokok rambutan dan reban ayam yang dijadikan punca makanan dan pendapatan. Dia juga mempunyai sebuah dusun durian dan kelapa di pinggiran kampung yang ditujuinya dengan menunggang basikal atau motosikal.
  • Pertukangan: Tok Dalang ada sebuah bengkel di bawah rumahnya, di mana dia membuat bermacam-macam benda, apalagi yang diingini oleh Upin dan Ipin. Dia juga membuat barangan daripada hasil tani di dalam mahupun halaman rumah.
  • Kesenian: Tok Dalang digelar sedemikian kerana mahir dalam wayang kulit, bahkan pernah banyak memenangi pertandingan wayang kulit. Selain itu dia pandai membuat kraf tangan, mainan dan hasil seni seperti wau dan gasing.
  • Pelancongan: Tok Dalang memiliki sebuah Homestay di kawasan dusun.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak